A hétköznapi nyelvben a garancia szót sokszor mindenféle hibajavításra vagy termékcserére használjuk. Jogi szempontból azonban három, egymástól lényegesen különböző fogalomról beszélünk:
Garancia – ígéret vagy pénzügyi biztosíték
Jótállás – előre rögzített felelősségvállalás
Szavatosság – jogszabályon alapuló kötelezettség
Ha vállalkozóként, műszaki kivitelezőként vagy fogyasztóként tisztában vagy ezekkel, elkerülheted a kellemetlen vitákat és akár milliós veszteségeket is.
1. Garancia
Jogilag a „garancia” önmagában nem egy meghatározott kötelezettség. A tartalma attól függ, mit vállal a gyártó, az eladó vagy a kivitelező. A köznyelvben ide tartozhat:
Teljesítési garancia – pénzügyi biztosíték a szerződésben vállaltak teljesítésére
Jóteljesítési garancia – pénzügyi biztosíték arra, hogy a munka megfelelő minőségben készül el
Jótállási garancia – pénzügyi biztosíték a jótállási időszak hibátlan teljesítésre
Termékgarancia (lakossági): ha a termék tömegközlekedéssel könnyen szállítható, a vásárló a hibás terméket a forgalmazó vagy gyártó telephelyén érvényesítheti.
Helyszíni rendszergarancia: komplett, nem szállítható rendszereknél (pl. épületbe beépített kábelhálózat, rendszer) a javítást/cserét a helyszínen kell elvégezni.
Három munkanapos cseregarancia: lakossági vásárlók esetén kötelező, ha a termék azonnal hibásnak bizonyul. A kereskedő 3 munkanapon belül köteles cserélni, és nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre. Céges vevőknél csak szerződésben rögzíthető.
2. Jótállás
A jótállás a hibás teljesítés miatti kötelező helytállás. Lényege, hogy a jótállási idő alatt a fogyasztónak nem kell bizonyítania, hogy a hiba gyártási eredetű – ezt vélelmezni kell.
Fajtái:
Kötelező jótállás – jogszabály írja elő bizonyos termékekre/szolgáltatásokra
Szerződéses jótállás – önként vállalt, piaci előnyként kínált plusz biztonság
Lakossági jótállási idő (sávos rendszer 2021-től):
10–100 ezer Ft értékű termékek: 1 év
100–250 ezer Ft: 2 év
250 ezer Ft felett: 3 év
Mikor nem érvényes?
Nem rendeltetésszerű használat
Sérülés, rongálás
Szakszerűtlen telepítés vagy javítás
Elmulasztott karbantartás
Javítás és csere határideje:
A vállalkozásnak törekednie kell 15 napon belül kijavítani vagy kicserélni a terméket
Ha ez nem lehetséges, a fogyasztót tájékoztatni kell a várható időtartamról
Nem javítható terméket 8 napon belül cserélni kell
3. meghibásodás után (jótállási időn belül) szintén kötelező csere vagy vételár-visszatérítés
B2B esetén: nincs kötelező jótállás, csak szerződésben rögzíthető. Itt a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba már teljesítéskor fennállt.
A szavatosság az eladó kötelező felelősségvállalása minden olyan hiba miatt, amely már az átvételkor is megvolt – még ha nem is volt felismerhető.
Kellékszavatosság:
Az eladó felel a rejtett vagy gyártási hibákért
A felelősség objektív: jóhiszeműség nem mentesít
Lakossági: 2 év (első 1 évben az eladó bizonyít)
B2B: 1 év (végig a vevő bizonyít)
Jogosultságok sorrendje:
Kijavítás
Kicserélés
Árleszállítás
Elállás (vételár visszatérítés)
Speciális határidők:
Ingatlan: 5 év szavatosság
Használt termék: rövidebb idő is lehet
Javítás/csere után az adott rész szavatossági ideje újraindul
Ha egy ajánlatban vagy szerződésben nem egyértelműen írjuk le, hogy „jótállásról”, „szavatosságról” vagy „garanciáról” van szó, a vevő a számára legkedvezőbb értelmezést fogja használni.
Ez különösen műszaki kivitelezéseknél, projektekben vagy nagy értékű berendezések telepítésénél kritikus.
Hatékony hetet!
Felhasznált források:
Optiliser tudástár
https://www.jogiforum.hu/cikk/2023/03/28/a-kellek-es-termekszavatossag-a-jotallas-a-termekfelelosseg-es-a-garancia-utvesztoi-hibas-termek
https://feosz.hu/hirek/2016/04/07/garancia-jotallas-szavatossag-mi-a-kulonbseg
https://bekeltet.bkik.hu/blog/garancia-jotallas-szavatossag-mi-mit-jelent
https://kocsisszabougyved.hu/mi-a-kulonbseg-a-jotallas-es-szavatossag-kozott
https://www.magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/garancialis-jogok.html