Ezekre a pontokra mindenképp ki kell térni..
Egy építőipari projekt sikerének kulcsa nem csak a jó kivitelezés, hanem a jól előkészített szerződés.
Tapasztalatból tudjuk: a legtöbb vita, csúszás vagy pénzügyi veszteség nem a munkából, hanem a hiányos vagy pontatlan szerződésből indul ki.
Az alábbiakban összeszedtük, hogy milyen pontokra érdemes minden kivitelezőnek és megrendelőnek odafigyelni, ha biztonságosan és átláthatóan akar dolgozni.
A szerződés szereplői – kinek mi a felelőssége?
Minden azzal kezdődik, hogy pontosan beazonosítható legyen, kik szerződnek egymással.
A Megrendelő és a Kivitelező nevét, címét, adószámát, képviselőit és döntéshozóit is rögzíteni kell.
Ez nem puszta formalitás: ha nincs egyértelműen meghatározva, ki jogosult dönteni, az később komoly fennakadást okozhat a projektben.
A Megrendelő kötelezettségei – amit gyakran elfelejtenek rögzíteni
Sokan elfelejtik, hogy a Megrendelőnek is van feladata.
Munkaterület, áram- és vízellátás, biztonsági előírások, szemétszállítás, őrzés, hozzáférések – ezek hiánya leállíthatja a munkát.
Érdemes ezeket külön fejezetben „megrendelői szolgáltatásként” kezelni, így elkerülhető, hogy a felelősség kérdése vita tárgya legyen.
Műszaki tartalom – a projekt alapja
A szerződés egyik legfontosabb eleme a műszaki specifikáció: mi készül el, milyen minőségben, milyen anyagokkal és tervekkel.
Ez védi a kivitelezőt is, hiszen pontosan rögzíti, mi tartozik a vállalásba, és mi számít többlet elvárásnak.
Tételes ajánlat, műszaki leírás, rajzok, verziószámok – ezek nélkül nincs átlátható projekt.
Többletmunka és változtatások – csak írásban
A legtöbb konfliktus abból ered, hogy a megrendelő menet közben módosítana.
A szerződésnek tartalmaznia kell, hogyan kezelik az ilyen változtatásokat: írásban, árajánlattal, határidő-módosítással.
Legyen egyértelmű, hogy a projekt egységáras vagy átalánydíjas – mert ez dönti el, mi számít többletmunkának.
Határidők és ütemezés – ne legyen csúszás vita tárgya
A kivitelezés időzítése kulcskérdés: a kezdés, befejezés és részátadások pontos meghatározása elengedhetetlen.
Ha a projekt elhúzódik a Megrendelő miatt, a kivitelező jogosult többlet projektvezetési díjra.
Mindig érdemes műszaki ütemtervet készíteni szakáganként, így mindenki ugyanazt a menetrendet követi.
Garancia és jótállás – mire, meddig és milyen feltételekkel?
A jótállás nem csak a termékre, hanem a teljes rendszerre is vonatkozhat.
Alapvetően 12 hónap, de rendszeres karbantartás mellett akár 24–36 hónapra is meghosszabbítható.
A szerződésben rögzíteni kell, mikortól indul, és milyen körülmények között érvényesíthető.
Jogszabályi megfelelés és engedélyek
Egy projekt csak akkor lehet jogszerű, ha megfelel az építési és biztonsági előírásoknak.
Fontos előre tisztázni, ki felel a hatósági engedélyekért, bejelentésekért és szabványok betartásáért.
Ha ez nincs rögzítve, a felelősség könnyen egymásra mutogatásba torkollhat.
Felelősség és biztosítás – kinek a kockázata mi?
Egy jó szerződés pontosan meghatározza, milyen esetekben és milyen mértékig felel a kivitelező.
A gondatlan károkozásért való felelősség korlátozható, de az életet vagy testi épséget veszélyeztető esetek kivételt képeznek.
Fontos a CAR és felelősségbiztosítás megléte – ez véd mindkét felet.
Ár és fizetési feltételek – pénzügyi biztonság mindkét félnek
A projekt árát, fizetési ütemezését és határidőit világosan rögzíteni kell.
A kivitelező számára különösen fontos, hogy a szerződés cashflow-pozitív legyen – ne neki kelljen finanszíroznia a megrendelőt.
Késedelmes fizetés esetén mindig szerepeljen szankció, kamat vagy kötbér – ez biztosítja, hogy mindkét fél komolyan vegye a határidőket.
Alvállalkozók – ellenőrzés és felelősség
Ha alvállalkozókat is bevon a kivitelező, azokért ugyanúgy felel, mintha saját emberei dolgoznának.
Érdemes előre rögzíteni, kiket vonhat be, és hogy ezekhez kell-e megrendelői jóváhagyás.
Szerzői jogok és referenciák
A kivitelező által létrehozott terveket, szoftvereket, dokumentumokat szerzői jog védi.
A megrendelő csak meghatározott keretek között használhatja őket, módosításra és sokszorosításra nincs jogosultsága.
A kivitelező pedig joggal szeretné referenciaként feltüntetni a projektet – ezt is érdemes egyértelműsíteni.
Átadás-átvétel és teljesítésigazolás
Az átadás-átvétel folyamata legyen világos: ki adja ki, milyen dokumentum alapján, és mikor.
Ha a megrendelő nem adja ki időben a teljesítésigazolást, a rendszer használata is minősülhet elfogadásnak.
Ez védi a kivitelezőt a végtelenül húzódó adminisztrációtól.
Vitarendezés, felmondás és vis maior
Előfordul, hogy a felek nem tudnak megegyezni – ilyenkor fontos, hogy legyen előre meghatározott eljárás.
Első körben érdemes egyeztetni, mediációt kezdeményezni, de a szerződésben lehet választottbírósági vagy peres út is.
A vis maior események (pl. extrém időjárás, háború, járvány) kezelése is legyen szabályozva.
Titoktartás és adatkezelés
Az építőipari projektek gyakran tartalmaznak bizalmas információkat.
A szerződésnek ki kell térnie a titoktartásra és adatkezelésre, különösen, ha személyes adatokat vagy franchise-elvárásokat is érint.
Szankciók és kötbérek – arányosan, mindkét félre
A kötbér és szankciók a projekt fegyelmezettségét szolgálják.
A késedelemért, hibás teljesítésért vagy fizetési késedelemért is legyenek rögzített feltételek.
A következménykárok mértékét (pl. 10%) érdemes maximalizálni, hogy ne váljon aránytalanná a kockázat.
Összegzés – egy jó szerződés a projekt biztonsági öve
Egy építőipari szerződés nem papírmunka, hanem a projekt biztonsági öve.
Megóv a félreértésektől, a pénzügyi kockázatoktól és a felesleges vitáktól.
Ha minden pontot átgondolsz, és szakértővel átnézeted a szerződést, nemcsak jogilag, hanem üzletileg is stabilabb alapokon állsz.