> Az értékesítés tudatosságára, hatékonyságára hívlak:
ha értékesítéssel foglalkozol műszaki területen, akkor pontosan tudod: nem elég csak „jól eladni” – meg kell érteni az ügyfelet, az üzleti döntési folyamatot, és azt is, mi motiválja a másik oldalt. Ebben a cikkben megmutatom azt a 9 kulcskérdést, amit érdemes minden érdeklődő vagy ajánlatkérés kapcsán átgondolnod vagy feltenned. Ezek a kérdések segítenek abban, hogy kevesebb körrel, gyorsabban zárj, és valóban megfelelő ügyfelekkel dolgozz.
> Ki tudja megfogalmazni, mi a megoldás az ügyfél számára?
Ez a kiindulópont. Nem azt kérdezzük, hogy „mit akar venni”, hanem azt, hogy mi a valódi elvárása, mire számít a végén. Ez lehet időben, minőségben, funkcionalitásban, támogatásban – és gyakran nem is azt mondja el először, ami tényleg számít neki.
> Meg kell érteni a partner motivációját.
A (műszaki) döntések gyakran többszereplősek, pl.: van egy műszaki szakértő, egy vezető, egy pénzügyes, esetleg külsős tanácsadó. Ismerd meg a döntési láncot, a résztvevőket! A döntéshozókon kívül a segítőket és akadályozókat is.
> Összehangolódunk. Azonos kategóriában gondolkodunk?
A költségkeret tabu-téma sokaknál – de ha nem tudod, hogy milyen nagyságrendben gondolkodik a cég, akkor vakon tervezel.
> Hogyan differenciálhatod magad? Itt felértékelődik a Unique Selling Points lista (USP).
Az ügyfelek gyakran több ajánlatot is kérnek – de vajon kihez hasonlítanak téged? Egy olcsóbb megoldáshoz, egy multinacionális szereplőhöz, vagy egy hasonló KKV-hoz?
Sok félreértés abból adódik, hogy nincs pontosan definiálva a műszaki igény. Egy túl általános igényből könnyen lesz félrecsúszott projekt.
> Rögzítjük, hoyg ki, mit biztosít? Mik a vállalási határok. Elkerülhetó a többlet és pótmunka. Ez a műszaki válaszunk az első kérdésre.
Ha tudod, hogy hogyan talált rád az ügyfél, akkor jobban érted a motivációját.
> Keressük az értétékesítési és kommunikációs csatornát, ami a leghatékonyabb számodra. Az ügyfél talált meg téged vagy Te találtad meg őt?
A weboldalon olvasott valamit? Ajánlották neki? Talán ár után kutatott?
>Hunter vagy farmer tevékenység nyomán érkezett?
Bizalmi alapra épülő gyorsítósáv. Gyorsabb átfutási időket mérünk az ajánlásből érkező leadeknél.
Ha valaki már érdeklődött, volt tárgyalás, de nem lett belőle projekt – akkor is kérdezhetsz.
Ezek a kérdések nemcsak arra jók, hogy gyorsabban zárj üzletet, hanem arra is, hogy a megfelelő ügyfelekkel dolgozz, hosszú távon.
Szerintünk nem az eladás a cél – hanem a megoldás, ami valóban illik az ügyfél helyzetére, amitől elégedett lesz.
Növeled a céged hatékonyságát, lépj velünk kapcsolatba!
Felhasznált források:
Optiliser tudástár